måndag 10 januari 2011

Boz Scaggs

Boz Scaggs är lite utav en soulkonung i westcoastsammanhang. Scaggs var aktiv redan på 60-talet som gatumusikant i Stockholm (sanning!), samt sångare i ett tidigt Steve Miller Band, kallat The Marksmen, och hade lovande framtidutsikter redan då. Efter några tappra försök i Europa beslöt sig istället Boz för att åka hem till det stora möjligheternas land, USA. Det var någon gång på mitten av 70-talet som Boz träffade David Paich. Paich, som senare skulle starta det framgångsrika bandet TOTO, skrev merparten av det album som Boz kallade "Silk Degrees". Detta album lyckades slå ordentligt över hela världen, och det vinnande konceptet var ett faktum.
"Silk Degrees" var på sätt och vis startpunkten för all framtida westcoast med soul och discoinslag, och kompbandet som då egentligen bara var studiomusiker och medlemmar i ett "snart-TOTO", fick kort därefter uppgiften att starta ett eget band med Paich som låtskrivare.
Vad som gör Boz Scaggs unik, är hans sätt att blanda influenser av svart R&B med en helt vit ådra, vilket ofta får bära namnet "Blue Eyed Soul". Scaggs urskiljande röst, som sjunges långt upp i halsgropen, har också varit en bidragande effekt till hans framgång. Och då får man inte heller glömma Scaggs härliga mode med vita kavajer och uppkavlade armar, som förmodligen inspirerade Tv-serien Miami Vice.
---
När Scaggs gjorde sin uppföljare "Down Two, Then Left", var istället Michael Omartian inhyrd låtskrivare. Trots att denna platta inte blev lika storsäljande, finns fortfarande potentialen och känslan som Scaggs uppfann med "Silk Degrees" kvar, och jag törs mig påstå att plattan är minst lika bra som sin föregångare. Jag kan nämna mängder av hitlåtar som jag annars hade trott skulle fungera för radion, "Hollywood", "Still Falling For You", "A Clue" samt förföriska "Hard Times". Men tydligen föll inte dessa låtar lika bra hos lyssnaren som tidigare hitsinglar "Lowdown" och "Lido Shuffle".
--
Efter besvikelsen med "Down Two, Then Left" teamade Scaggs ihop sig med hitmakaren David Foster. Foster och Scaggs skulle senare göra en utomstående singel till Travoltafilmen "Urban Cowboy" vid namn "Look What You've Done To Me", som snart skulle landa högt upp på amerikanska topplistan. Men ännu var de ovisa om framgångarna.
Scaggs nya album fick heta "Middle Man", och framsidan med Scaggs liggandes med slickat hår och kostym efter att just ha pustat ut ett rökmoln, fick visa vilken riktning Scaggs hade tagit med denna platta. "Middle Man" visar oss en rockigare sida samt råare smak av känsla som definitivt passar Scaggs lika bra som föregångarna. "Middle Man" bemästras som sagt av arrangören David Foster, och det kan verkligen höras i instrumentalt fullbordade klassiker som "Jojo", "Simone" och "Breakdown Dead Ahead". Albumet blev åter en succé och Boz Scaggs stod fortfarande på toppen av sin karriär. För mig kommer denna man alltid att vara en legend och en artist i världsklass.
--
Vill du gräva ännu djupare i Scaggs så har han gjort en drös med andra riktigt bra album. "Slow Dancer" från 1974 är väl värd att nämnas. Även hans andra amerikanska platta "Moments" håller än i dag världsklass. Lite kul men onödig kuriosa är att skådespelaren Jack Nicholson år 2001, utsåg Scaggs "Dig" till årets skiva i en amerikansk tidning. Där har du ännu ett fan.

0 kommentarer: